Innovaties buiten de zorg als inspiratie voor de zorg

nov 29, 2022 | Artikelen, Data- & waardegedreven zorg

Collega Roger van Driel nam onlangs deel aan de InnovatietripNL. Een inspirerend rondje langs de velden waarbij innoverende bedrijven uit verschillende sectoren een kijkje in hun keuken gaven. Wat viel op? En wat zouden we als sector én als bedrijf zelf mee moeten nemen in het ontwikkelen van nieuwe dienstverleningsconcepten? Roger deelt zijn gedachten.

Ziektebeeld niet als enige uitgangspunt gebruiken

‘Bij CitizenM – een slim hotelconcept – ligt de regie volledig bij de gasten. Gastvrijheid zonder protocollen, dat is het idee. In ziekenhuizen wordt er vaak gekeken vanuit een bepaald ziektebeeld waarbij de protocollen vaak leidend zijn voor wat er moet gebeuren, niet echt wat de patiënt zelf nodig heeft. En natuurlijk, het is logisch dat ziekenhuizen het ziektebeeld als uitgangspunt nemen. We denken daarbij echter te veel vóór de patiënt, niet mét de patiënt. De gedachte dat een patiënt gewoon goed geholpen wil worden, is te eenzijdig. De patiënt wil zich thuisvoelen, weten wat er op hem of haar afkomt. En dat begint al thuis. Door patiënten meer mee te nemen in de beleving van wat je gaat doormaken – net als bij CitizenM – leg je veel meer het initiatief en de controle bij de patiënt.’

De kracht van Design Thinking omarmen

‘In de zorg denken we meestal te weten wat de patiënt nodig heeft. Interessant zijn de principes van Design Thinking. Daar ligt de focus nog meer op het stellen van goede vragen. Echte vragen. Niet direct een mening klaar hebben, maar vanuit een objectief kader inzichten verzamelen. Neem bijvoorbeeld het PGO. Hoe goed weten we nou echt wat de gebruiker ervan vindt? Voldoet het aan de verwachtingen? Welke wel? Welke niet? UX Agency Online Department maakte er een specialisme van. Niet de antwoorden die je graag of denkt te willen horen als uitgangspunt nemen, maar de vraag centraal zetten. Het is een methodiek die ook wij als sector meer – meer dan we al doen – moeten toepassen. Want in het stellen van de juiste vragen zit de oplossing, niet de antwoorden die je denkt te krijgen.’

Digitaal leren op afstand

‘Op bezoek bij Dotslash – een community van startups en scale-ups – kwam ik de app PRIMIO tegen. Een mobiele leerapp voor zorgprofessionals die leert hoe om te gaan met (nieuwe) apparatuur. De basisgedachte is dat alle kennis die moet worden overgedragen visueel wordt gemaakt. Met alle tekorten in de zorg

is ‘digitaal leren op afstand’ dé manier om de leercurve te versnellen én het werk met dezelfde kwaliteit sneller uit te voeren. Ook voor onze eigen software én sectorbreed zou visuele ondersteuning bij het gebruik door onze klanten (en patiënten) best een goede, volgende stap kunnen zijn.’

Wat deze trip nog meer duidelijk heeft gemaakt, is dat we soms geneigd zijn oplossingen te bedenken voor een probleem dat er niet is. Tijdens de InnovatietripNL heb ik waardevolle contacten en veel inspiratie opgedaan bij de bedrijven die we hebben bezocht. Ook om met Zorgkenners anders te blijven en durven kijken. Niet naar hoe het moet worden, maar door goed te kijken wat het nu is en wat er nodig is.

Meer info: lees ook het artikel op Dutch Health Hub of bekijk onderstaande video van één van de bedrijven (Online Department).